Wanneer je goederen en diensten levert, moet je voor iedere klant een factuur opstellen. Hierin staat gedetailleerde informatie over het product dat verkocht is of de dienst die is geleverd en wat de kosten voor de klant zijn. Het komt soms voor dat klanten niet betalen. Vooral wanneer het druk is en er veel facturen verstuurd worden, is de kans op wanbetalingen groot. Hoe efficiënter de facturatie, hoe kleiner de kans op wanbetalingen. Maar hoe doe je dat, efficiënt factureren? Hier vind je 3 tips om de facturatie zo efficiënt mogelijk te maken!
Tip 1: Gebruik een facturatietool
Om de kans op fouten, en daarmee boetes, te minimaliseren kun je een facturatietool gebruiken. Deze zorgt ervoor dat je binnen een paar tellen een factuur hebt opgemaakt. Je kunt alle facturen makkelijk beheren en versturen. Het voordeel is dat je een hoop tijd kunt besparen. Het is verstandig om verschillende factuurprogramma’s te vergelijken. Aan de hand van jouw wensen kun je dan het beste factuurprogramma voor jou vinden.
Tip 2: Verstuur een factuur snel
In principe stel je een factuur op nadat het product of de dienst geleverd is. Daarna kun je het naar de klant sturen. Uit onderzoek is gebleken dat de kans op wanbetalingen lager ligt wanneer je de factuur snel verstuurt, dan wanneer je langer wacht. Je bent verplicht om dit uiterlijk op de vijftiende dag van de volgende maand geregeld te hebben. Als je te laat bent, of wanneer er een fout in de factuur zit, loop je kans op een boete. Zorg er dus voor dat je alle gegevens wel goed controleert voordat je het opstuurt.
Tip: Stuur de factuur per mail en per post. Smoesjes als ‘de post is niet goed geleverd’ of ‘de mail is verloren geraakt in mijn spam’ zijn een stuk minder bruikbaar.
Tip 3: Zorg voor volledigheid
Hoe vollediger de factuur is, hoe meer kans op een snelle betaling. Veel mensen vinden het prettig om een gedetailleerde factuur te krijgen, zodat het duidelijk is waar alle kosten vandaan komen. Klanten hoeven zich dan niet af te vragen hoe het te betalen bedrag tot stand is gekomen. Daarnaast is het van belang om geen plotselinge kosten in rekening te brengen. Van te voren heb je met de klant afgesproken hoeveel jouw product of dienst kost, dus houd je aan het afgesproken bedrag. Mensen houden namelijk niet van verrassingen die in hun nadeel spelen. Goede facturatie software is essentieel om efficiënt te kunnen factureren als ondernemer. Daarom raden wij aan om via deze website eenvoudig verschillende facturatieprogramma’s met elkaar te vergelijken.
Meer van dit soort blogs lezen? Klik dan hier.