Voor veel bedrijven is een kantoor onmisbaar voor het goed uitvoeren of aansturen van bedrijfsactiviteiten. Echter is de bedrijfsruimte voor vele ondernemers ook een grote kostenpost. De kantoorkosten kunnen enorm oplopen. Dat sluipt er ook een beetje in. Eens in de zoveel tijd is het daarom goed om te bekijken of het anders kan. Misschien kun je wel geld besparen. Daarom hebben wij 3 tips om te besparen op kantoorkosten voor je verzameld.
Dat een kantoor geld kost, dat is één ding dat zeker is. Dat begint al bij de huur en het betrekken van het pand. Ben je eenmaal aan het werk, dan blijven de kosten doorstromen. Of het nu gaat om energie, inrichting, papier of apparatuur. Vrijwel alles op kantoor brengt kosten met zich mee. Al deze kosten bij elkaar kunnen flink oplopen. Kostenbesparende maatregelen nemen kan dus erg interessant zijn. Met deze tips sla je de grootste slag.
1. Grootte van het kantoor
Een van de dingen die we vaak zien of horen is dat ondernemers een groot kantoor huren en eigenlijk lang niet altijd alle ruimte gebruiken. De huurprijzen zijn tegenwoordig per vierkante meter enorm hoog. Denk dus goed na over hoeveel ruimte je daadwerkelijk nodig hebt. Verhuizen naar een kleinere ruimte of het kantoor anders indelen kan je al snel honderden euro’s per maand besparen.
2. Duurzaam kantoor
Kosten besparen gaat tegenwoordig hand in hand met zorg dragen voor het milieu. Zo bestaan er talloze maatregelen die geld besparen en ook nog eens goed zijn voor het milieu. Denk bijvoorbeeld aan overstappen op LED verlichting of laat toiletten installeren die minder water gebruiken. Maar denk ook aan het uitschakelen van computers als je ’s avonds weer naar huis gaat. Daarnaast kan je veel besparen op papierkosten door over te stappen naar digitaal ondertekenen met Stiply. Dit bespaart papierkosten, printkosten en tijd. Erg handig als je regelmatig contracten of offertes moet ondertekenen.
3. Koop in bulk
Noodzakelijke artikelen voor op kantoor zijn papier, inkt, paperclips en pennen. Door deze artikelen allemaal in grote aantallen aan te schaffen bespaar je heel wat geld. Wel is het verstandig om een inventaris bij te houden van alle producten die je in bulk koopt. Zo weet je precies hoeveel je bespaart en of het alweer tijd is voor een nieuwe bestelling.