De kans is groot dat je er al eens van gehoord hebt: telematica of telematics. Dit systeem is de afgelopen jaren flink groter geworden in de wereld van wagenparken. Twijfel je het of wagenpark telematica iets voor jouw bedrijf is? Wij zetten de vijf grootste voordelen voor je op een rij!
Voordeel 1: Plannen wordt efficiënter
Met wagenpark telematica kun je ten alle tijden zien waar alle voertuigen uit het wagenpark op dat moment zijn. Dat kan je enorm helpen bij het maken van de planning. Je kunt data uit het verleden gebruiken om de meest efficiënte route te bepalen, maar ook bij ad-hoc aanpassingen aan de planning kan het helpen. Denk bijvoorbeeld aan een spoedverzoek of een storing: kijk simpelweg waar alle voertuigen zich bevinden en stuur de chauffeur die het dichtst bij is er direct op af.
Voordeel 2: Betere service voor klanten
Het feit dat je zo goed kunt zien waar alle wagens zich op dit moment bevinden, is niet alleen handig voor het bedrijf. Je kunt hiermee ook de klant eenvoudig op de hoogte houden. Zo kunnen aankomsttijden een stuk preciezer aangegeven worden en werkt het bij een spoedgeval een stuk sneller samen. Ook discussies over facturen is verleden tijd, doordat je precies kunt zien hoelang een medewerker bij een klant is geweest.
Voordeel 3: Veiliger en schoner rijden
Door de wagenpark telematica krijg je ook een hoop inzicht in de rijstijl van je chauffeurs. Het gemiddelde verbruik aan brandstof kan per rit of per dag weergegeven worden, zodat je kunt zien welke chauffeur onzuinig rijdt of wie zijn motor tijdens een tussenstop lang laat draaien. Dat bespaart een hoop geld, zeker met de hoge energieprijzen, maar het is ook goed voor het milieu.
De CO2-uitstoot van alle chauffeurs kan ook op andere manieren beperkt worden. Zo kun je de meest zuinige route laten berekenen en dus per voertuig zien wat de uitstoot in een afgelopen periode is geweest. Doordat je dit van het hele wagenpark beschikbaar hebt, kun je op grote schaal erg gericht verbeteringen doorvoeren.
Niet alleen het verbruik, maar ook de rijstijl van de chauffeurs in algemene zin is met telematica te monitoren. Zo kun je zien welke chauffeur vaak te hard rijdt, te hard door bochten rijdt of vaak hard moeten remmen. Op die manier kun je bijvoorbeeld een gericht coaching programma opzetten om je chauffeurs veiliger de weg op te sturen.
Voordeel 4: Verleng de levensduur van je wagens
Inzicht in je onderhoud is nog een optie van wagenpark telematica. Zo krijg je, voordat het écht nodig is, al een seintje rondom bepaalde onderhoudswerkzaamheden die binnenkort uitgevoerd moeten worden. zulk preventief onderhoud verlengt de levensduur van alle wagens in het wagenpark aanzienlijk.
Voordeel 5: Eenvoudig parkeersessies monitoren
Met speciale telematica-programma’s zoals dat van Moove kun je ook parkeersessies monitoren. Via de black box wordt geregistreerd wanneer en hoe lang een voertuig geparkeerd is. Dat is voor jou heel accuraat en het scheelt voor je medewerkers een hoop handmatige, administratieve rompslomp.
Het aanschaffen van een wagenpark telematica-systeem biedt dus enorm veel voordelen voor het bedrijf, je medewerkers en je klanten. Wacht dus niet langer en schakel ook om op dit efficiënte systeem.
Categorie: Overig.