Job marketing; de definitie zit in de naam verstopt. Het is het verkoopbaar maken van een baan. Met andere woorden: je probeert een vacature zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Er is een aantal dingen die je kan doen om een toekomstige baan als een klokje te laten klinken bij je potentiële nieuwe werknemers. Maar ook het zichtbaar maken van de vacature is onderdeel van dit proces. Werkgever en werknemer moeten met elkaar matchen, ook al voor de vacature is vervuld. Ver daarvoor zelfs. Dat is het principe van job marketing: zeer gericht en effectief een baan kunnen aanbieden, selecteren en vinden, al voordat werkgever en werknemer aan elkaar zijn voorgesteld.
Wat heb je aan job marketing?
‘Wat heb ik aan jou?’ is een belangrijk principe van job marketing. Deze vraag wordt zowel gesteld door de werkgever als door de werknemers. Door bepaalde selectieprocedures en algoritmes te gebruiken, komt een werkgever alleen in aanraking met potentiële sollicitanten waarvan de kans zeer groot is dat zij ook daadwerkelijk in het bedrijf en de baan geïnteresseerd zijn. Niet alleen vanwege de exacte baan, maar ook omdat de sollicitant de missie, visie en werkwijze van de werkgever deelt. Als jij als werknemer weet dat je graag voor een bedrijf werkt waarin aan regelmatige evaluatie wordt gedaan, zal je niet in de lijst van aanbevolen werkgevers verschijnen als het bedrijf maar twee keer per jaar evaluatiegesprekken inplant.
Belangrijk binnen job marketing
Hoewel een werknemer een baan te bieden heeft, moet job marketing vooral dienen om hem ook over de streep te trekken. Niemand zal voor een bedrijf willen werken waar het onaantrekkelijk lijkt te zijn om voor te werken. Een van de dingen die de werkgever moet doen wanneer hij nieuwe mensen gaat werven, is ervoor zorgen dat de baan interessant en prettig klinkt. Daarbij helpt het ook om niet alleen de grove lijnen, maar ook de details van de functie in de vacature te benoemen. Dat maakt de vacature aantrekkelijker en unieker. Als jij je weet je onderscheiden van anderen, zal je eerder mensen naar je bedrijf kunnen halen. Dat begint al voordat het eigenlijke werk begonnen is.
Vond je deze blog leerzaam? Lees dan hier meer van dit soort blogs.