Wil je een goede advertorial schrijven, dan is het goed om te weten wat een advertorial nu precies is. Een advertorial is een verkorte advertentie, geschreven als een redactioneel artikel. Het heeft vaak een verhalende vorm en is het liefst gebaseerd op feiten.
Het is dus eigenlijk een vorm van promotie, een manier om je product of dienst onder de aandacht te brengen, zonder dat het overkomt als directe reclame.
Wat is je doel?
De eerste stap is om te bepalen wat je doel is. Waarschijnlijk wil je je product of dienst verkopen of wil je meer bekendheid genereren om zo je uiteindelijke doel te bereiken. Schrijf dit voor jezelf op en bedenk wat je precies wilt verkopen.
Trek de aandacht, maakt het interessant voor mensen. Als je een creatieve manier van schrijven hebt en je kunt de aandacht trekken door interessante tussenkopjes en het gebruik van citaten, dan is de kans groter dat mensen het hele artikel lezen. Verwerk het liefst ook ervaringen van anderen in de tekst, dit spreekt mensen aan. Is je bedrijf gevestigd in rotterdam? Dan is lokaal adverteren in Rotterdam vaak ontzettend interessant.
Waarom een advertorial?
Wanneer is het schrijven van een advertorial van belang? En welk medium gebruik je om jouw type product of dienst onder de aandacht te brengen? Hier moet je jezelf wel even in verdiepen. Je advertorial moet de lezer een gevoel van herkenbaarheid geven of een ‘verlangen’ opwekken naar het aangeboden product of de dienst waarover wordt geschreven. Zorg er voor dat je geen prijzen vermeld of andere zaken die ook maar enigszins kunnen duiden op reclame maken voor of promoten van een product of dienst. Dan haakt de lezer vaak al bij voorbaat af. Zorg ervoor dat je weet waar de interesses van je doelgroep liggen en kijk welke schrijfstijl je het beste kan gebruiken voor welk medium of kanaal.
Liever uitbesteden
Als je je verdiept hebt in de ins en outs van het schrijven van een goede advertorial, maar vind je het eigenlijk toch wel lastig om deze zelf te schrijven? Er zijn mogelijkheden genoeg om dit uit te besteden aan communicatie bureaus, tekstschrijvers of andere professionals. Zo weet je zeker dat je maximaal resultaat behaald met de inspanningen die je verricht om online je bedrijf te promoten. Het uitbesteden van online adverteren is dan ook een verstandige keuze.