Amazon is al een tijdje in Nederland, maar het is zeker nog niet te laat om bij dit platform te beginnen! Het platform doet het hier ontzettend goed, dus kan jouw verkoop flink boosten. Met onze tips ga je direct goed van start met de verkoop van je producten op Amazon.
Tip 1: Claim de Buy Box
Wanneer je niet de enige bent die een specifiek product verkoopt, wordt de algemene verkooppagina van dat product gedeeld onder alle verkopers. Wil iemand dit product in zijn of haar mandje doen, wordt hier de Buy Box voor gebruikt. Er wordt dan één standaard verkoper geselecteerd, tenzij de koper handmatig een van de andere verkoper kiest. Door de standaard optie in de Buy Box te zijn, zie je de verkoop van je product flink toenemen. De Buy Box zorgt zelfs voor 90% van de totale omzet van dit specifieke product, erg belangrijk dus! Je kunt de Buy Box onder andere ‘krijgen’ door veel verzendopties aan te bieden, goede reviews voor je product te hebben en een relatief lage prijs te vragen.
Tip 2: Maak unieke content
Amazon gebruikt de content op al haar pagina’s heel anders dan wij van de meeste websites bekend zijn. Speel hier als verkoper dus slim op in. Geef zo veel mogelijk details en informatie over het product: materiaal, afmetingen, gewicht, kleuren… Ook optimalisatie in de vorm van zoekwoorden, long tail zoekwoorden en USP’s zijn enorm belangrijk.
Tip 3: Investeer terug in advertenties
Om aanbevolen te worden bij Amazon, zijn de advertenties absoluut noodzakelijk. Hoe vaker je product verkocht wordt, hoe beter het volgens Amazon is en hoe meer je vervolgens aangeboden wordt. Een goede vuistregel om je verkoop te stimuleren is het terug investeren van ongeveer 10 procent van de omzet. Zo start je de positieve spiraal van verkopen op Amazon.
Tip 4: Zorg dat mensen reviews schrijven
Ook reviews zijn voor Amazon een belangrijke meting om te kijken hoe goed je product is. Met meer positieve reviews kun je goed scoren en dus meer producten verkopen. Echter: klanten laten uit zichzelf maar weinig reviews achter. Stimuleer ze bijvoorbeeld om reviews te schrijven door een kaartje in de doos te doen of ze te belonen met een extraatje zoals korting bij een volgende bestelling.
Tip 5: Optimaliseer je storefront
Je storefront is als het ware je webwinkel binnen Amazon waar al je producten terug te vinden zijn. je wilt hier zo representatief mogelijk zijn en je klant ook van alle benodigde informatie voorzien. Maak je storefront dus zo compleet mogelijk!
Tip 6: Gebruik een automatiseringstool
Je kunt zelf constant achter je verkopen op Amazon aanzitten, maar systemen het werk voor je laten doen is een stuk makkelijker. Met een automatiseringstool zoals e-pickr krijg jij automatisch inzicht in de prestaties van je verschillende producten en nog veel meer. Zo kun je je proces efficiënter optimaliseren, terwijl het analyseren hiervan je minder tijd kost. Een echte win-win situatie dus!
Meer over marketing lezen? Neem dan hier een kijkje.