Vandaag geven we je een aantal Tops en tips voor het maken van een doelgroep analyse. Een doelgroep analyse is namelijk een essentieel onderdeel van je bedrijfsstrategie. je product aan de gehele markt aanbieden is namelijk niet voor de meeste bedrijven weggelegd. Je dient dan ook je doelgroep af te bakenen om binnen deze groep een sterk merkimago neer te zetten. Misschien denk je goed te weten wie er binnen je doelgroep valt, maar dit is al direct een grote valkuil van vele managers. Een doelgroep analyse geeft dan ook antwoord op de vraag wie nu écht je klanten zijn en wat hun wensen en behoeften zijn.
De voordelen van een doelgroep analyse
“Maak een doelgroep analyse”, klinkt natuurlijk vreemd als je niet weet welke voordelen het je kan opleveren. Zoals de naam al doet vermoeden ga je aan de hand van marktonderzoek je huidige of beoogde doelgroep onderzoeken. Je zult inzicht krijgen in de wensen en behoeften van je huidige of beoogde klanten en bent je bewust van hun koopmotieven. Zo weet je zeker dat jij je product of dienst positioneert binnen het juiste segment. De resultaten uit een doelgroep analyse geven inzicht en bieden je reden tot het ontwikkelen van een goede positioneringsstrategie waarmee jij je concurrenten voor blijft.
Hoe pak je een doelgroep analyse aan
Voordat je aan de slag gaat dien je een profiel te schetsen van je beoogde segment. Waar wil je dat jouw ideale klant voor staat en waarom zou hij jouw product of dienst moeten kopen? Hoe oud moet hij/zij zijn en is de woonplaats van hem/haar relevant? Door op deze vragen een duidelijk antwoord te hebben geef je richting aan je doelgroep analyse. Wanneer je het klantprofiel hebt geschetst is het tijd om te gaan segmenteren. Je gaat dan de markt indelen op basis van onder andere leeftijd, geslacht, nationaliteit, interesses of andere criteria die voor jou relevant zijn. Uiteindelijk kies je welke segmenten je gaat onderzoeken.
Tip: gebruik data en kijk naar concurrenten
Wanneer het aankomt op de doelgroep analyse hoef je het wiel niet altijd direct opnieuw uit te vinden. Er is namelijk al ontzettend veel geschreven binnen de literatuur over wensen en behoeften, koopmotieven en andere gerelateerde zaken. Duik dan ook voordat je aan de slag gaat met het uitvoeren van nieuw onderzoek in de data en literatuur. Een andere tip is om ook te kijken naar hoe je concurrenten zich positioneren ten opzichte van bepaalde doelgroepen. Vaak zul je namelijk enige mate van overlap zien tussen doelgroepen van bedrijven binnen dezelfde sector. Wellicht kun je hier nog interessante inzichten uit halen.
Wat kun je met de inzichten uit een doelgroepanalyse
Indien je marktonderzoek hebt uitgevoerd binnen het door jouw uitgekozen segment is het tijd om de data te verwerken en verbanden te leggen. Aan de hand van de resultaten kun jij je marketingstrategie gaan uitwerken of aanpassen. Je weet nu immers wat je doelgroep belangrijk vindt en op welke wensen en behoeften jij met je product of dienst kunt gaan inspelen. Wellicht dien je wel de prijs van je product aan te passen of dien je online je producten aan te gaan bieden. Ook ben je er wellicht achter gekomen op welke manieren je concurrentievoordeel kunt behalen. Ga dus actief aan de slag met de inzichten!