Over de bereikbaarheid van ondernemers bestaan veel vragen en discussies. Enkele jaren geleden deed MKB-Nederland samen met KPN een onderzoek onder ruim 500 kleine en middelgrote bedrijven in Nederland. Hieruit bleek dat ruim de helft van de ondernemers continu bereikbaar wil zijn, zodat zij snel kunnen schakelen of ingrijpen als er iets gebeurt. Wanneer je een eigen onderneming hebt, heb je enerzijds namelijk veel verantwoordelijkheid naar jouw klanten, partners en werknemers, maar anderzijds ook de vrijheid om jouw tijd en werk naar eigen voorkeur in te delen. Dat rest nog steeds de vraag: moet je als ondernemer zijnde dan ook 24 uur per dag en 7 dagen per week te bereiken zijn?
Vind een balans
Iedereen snapt dat jij ook slaapt, eventueel een gezin hebt en behoefte hebt aan vrije tijd. Toch weet je dat als je een eigen onderneming hebt, de verantwoordelijkheid nu eenmaal bij jou ligt. Na 5 uur en in het weekend je telefoon uitschakelen, zit er – helaas – gewoon niet in. Als ondernemer in hart en nieren moet je dat ook niet willen. Jouw bedrijf is jouw kindje en daar wil je nu eenmaal goed voor zorgen. Zorg ervoor dat je op de momenten dát je aan het werk bent en beschikbaar bent voor contact, ook echt goed bereikbaar bent. Laat de telefoon niet te lang overgaan, laat een nodige telefoon reparatie niet te lang liggen en antwoord snel op e-mails. Dán kun je de telefoon tijdens jouw vrije avondje uit best eens laten rinkelen.
Optimale bereikbaarheid
Het is dus van belang een balans te vinden tussen werk en privé. Alleen dan blijft ondernemen (workaholics uitgesloten) leuk. Bereikbaarheid heeft daarnaast echt niet alleen te maken met de telefoon beantwoorden. Er zijn vandaag zo veel meer kanalen waarmee jouw (potentiële) klanten contact met je zoeken. Optimale bereikbaarheid kun je wél 24/7 garanderen met behulp van mogelijkheden om contact te zoeken via jouw website, e-mail en Social Media. Wij geven je een aantal tips om, naast het beantwoorden van je telefoon, je bereikbaarheid te optimaliseren.
Je website
Sommige ondernemers onderschatten nog steeds hoe belangrijk een website is. Omdat een groot deel van jouw potentiële klanten hun zoekopdracht online begint, is het dus zonde als jij daar niet bij staat. Zorg er dus voor dat jouw website goed vindbaar is én je de juiste (gewenste) informatie kunt bieden. Heb je zoekmachine optimalisatie al eens overwogen? Wie weet neemt jouw website de vraag van de klant al weg of kan het zijn behoefte zelfs al vervullen. Zo niet en eigenlijk sowieso een must, moet het geen moeite zijn om jou via andere kanalen te bereiken. Laat je telefoonnummer, e-mailadres en eventueel andere manieren van communicatie duidelijk naar voren komen. Helemaal handig: creëer een contactformulier!
Social Media
Vrijwel iedereen zit vandaag de dag op Social Media en dit is dan ook een goede manier om met je doelgroep in contact te komen en te blijven. Door hier niet alleen te zenden, is interactie via Facebook bijvoorbeeld ook heel goed mogelijk. Houd dit goed bij. Niet reageren op reacties of vragen onder een post is zonde en zelfs een beetje een afknapper. Ook wanneer iemand simpelweg reageert op een leuke post, scoor je punten door hier even kort op te reageren.
Conclusie. Het antwoord is ja én nee. Je hoeft als ondernemer echt niet 24/7 direct bereikbaar te zijn. Zorg er wel voor dat je doelgroep altijd de mogelijkheid heeft je te kúnnen bereiken. Geef bij indirecte manieren van contact (e-mail, contactformulier, etc.) aan binnen welk tijdsbestek je verwacht te reageren.