Het einde van het jaar komt eraan. Dit is de tijd om als ondernemer na te denken over een relatiegeschenk rond de feestdagen. Geef jij je relaties een fles wijn, iets lekkers of een andere attentie? Of juist niet? Sommige ondernemers vinden relatiegeschenken erg ouderwets en afgezaagd. Toch blijft het een goede manier om te laten weten dat je aan je zakenrelaties denkt, dat de zaken goed gaan én het contact warm te houden.
Waarom een relatiegeschenk?
Doel van een relatiegeschenk is het versterken van je band met de klant en om de aandacht te trekken van potentiële klanten. Het is een cadeau dat je aan geselecteerde relaties geeft. In de rondte strooien met relatiegeschenken is niet zinvol, dat maakt ze minder speciaal en kost onnodig veel. Alleen als je het middel relatiegeschenken doelgericht inzet kan het meerwaarde hebben.
En wat koop je dan?
Een origineel of creatief cadeau heeft meestal het grootste effect. Je kunt gaan voor zekerheid en kiezen voor een wijn in een houten kistje. Maar je onderscheidt je dan niet van anderen. Wellicht alleen als je een hele dure fles wijn geeft, maar de vraag is of de ontvanger dat ziet. Een relatiegeschenk dat gezien wordt als rommel dat op zolder beland gaat z’n doel voorbij. Bedrukken mokken en muismatten zijn redelijk afgezaagd. Bedenk dat dure relatiegeschenken problemen kunnen geven. Het kan een beeld van belangenverstrengeling oproepen of van het bedrijf mogen ze niet aangenomen worden.
Persoonlijke touch
Veel klanten waarderen het juist het persoonlijke contact. Ga het relatiegeschenk altijd persoonlijk brengen. Als de attentie goed past bij jou onderneming of bij de ontvanger is het effect goed. Een handgeschreven kaartje met een tekst die past bij de samenwerking benadrukt de persoonlijke band en doet je bedrijfsimago goed.
Feestdagen
Geen relatiegeschenk geven rond de feestdagen is ook een risico. De klanten voelen zich misschien minder gezien of minder belangrijk. Met Kerst of Oud & Nieuw komt een lekker flesje altijd goed van pas. Rond Sinterklaas kun je denken aan een chocoladeletter met logo of feestelijke Sinterklaas bonbons. Chocolade lijkt altijd een goed idee te zijn.
Je kunt een ander tijdstip kiezen voor een het geven van je relatiegeschenk. Denk eens aan een andere feestdag of zoek een tijd en gelegenheid die anderen nog niet hebben ontdekt. Zo val je op wanneer andere partijen wellicht een beetje van de radar zijn verdwenen.
Dus, wat doe jij?
Is het verstandig om wel of niet gaan voor het geven van een relatiegeschenk? Het antwoord is niet zo eenduidig. De waarde die de klanten hechten aan jullie samenwerkingsrelatie hangt niet af van een geschenk maar aan de andere kant kan juist de aandacht rondom een geschenk veel waarde geven. De meeste kosten zitten waarschijnlijk niet in de kostprijs van het geschenk maar in de tijd die het kost om langs de gaan bij je klanten. Bedenk of de investering in relatiegeschenken in tijd en geld opbrengt wat jij als ondernemer beoogd.
Een passend relatiegeschenk kan waarde geven aan de relatie met je klant, mits het met een persoonlijke touch wordt gegeven.