Tijdgebrek is een van de grootste zorgen van ondernemers. Er zitten nou eenmaal niet meer uren in een dag, maar je kunt wel op zoek gaan naar manieren om efficiënter te werken. Er zijn namelijk verschillende mogelijkheden om tijd te besparen. Benieuwd welke dat zijn? Dat vertellen we je in deze blog.
Administratie uitbesteden
Iedere ondernemer is verplicht om een administratie bij te houden en te bewaren. Hoe groter en ingewikkelder je bedrijf is, hoe lastiger het bijhouden van deze administratie wordt. Daarom kun je ervoor kiezen om je administratie uit te besteden. Dit kan je veel tijd besparen, en deze tijd kun je natuurlijk weer aan andere dingen besteden. Het uitbesteden van je administratie zorgt niet alleen voor minder tijdgebrek, maar ook voor minder stress. Je vertrouwt je boekhouding namelijk toe aan een professional, dus je kunt ervan uitgaan dat alles correct wordt bijgehouden. Ben je op zoek naar een accountant in Roosendaal? Dan kun je bijvoorbeeld terecht bij Doomen & Quist.
Ritadministratie bijhouden
Als je een zakelijke auto hebt, moet je kunnen aantonen dat de auto niet voor meer dan 500 kilometer privé wordt gebruikt. Daarom zul je alle gereden ritten moeten bijhouden. Het kost veel tijd om elke keer de kilometerstand en de reden van de rit op te schrijven. Gelukkig bestaan er apps om je hierbij te helpen. Deze apps maken gebruik van gps en je kunt veel gemaakte routes opslaan. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan de route van je huis naar je bedrijf. Door deze handige apps kun je elke dag wat tijd besparen.
Plannen
Om je tijd slimmer in te delen, moet je deze natuurlijk goed kunnen plannen. Stel een agenda op van alle taken die je moet doen en wanneer je deze moet doen. Of je nou kiest voor een papieren of een elektronische agenda, zorg ervoor dat je er altijd bij kan! Misschien weet je in het begin niet precies hoeveel tijd je waarmee kwijt bent. Bouw in het begin dus een marge in, zodat je geen tijd tekort hebt. Bovendien kunnen er natuurlijk altijd onverwachte dingen gebeuren. Doordat je op deze manier actief bezig bent met de invulling van je tijd, zul je steeds beter kunnen plannen en je tijd slimmer kunnen beheren.
Ook kun je door bij te houden hoe lang je ergens mee bezig bent, inzicht krijgen in de pijnpunten. Zo leer je om je tijd efficiënter te gebruiken. Doordat je bijhoudt hoe lang je ergens mee bezig bent, word je ook nog eens gemotiveerd om op één activiteit te focussen. Komt er een mailtje tussendoor? Of trekt een andere bijzaak je aandacht? Dan zul je je hier minder makkelijk door laten afleiden.
Automatiseren
Ook kan het tijd besparen om te automatiseren. Maak één keer een goede sjabloon aan voor je e-mails, facturen en offertes om ze hierna keer op keer te kunnen gebruiken. Ook is er bepaalde software waarmee je je facturatiestroom automatisch kunt afhandelen. Je hoeft de facturen enkel goed te keuren, en ze worden automatisch overgenomen in je boekhouding.
Reis- en wachttijden
Ga jij regelmatig op bezoek bij klanten? Dat is natuurlijk hartstikke goed! Maar het kost je ook veel tijd. Misschien zit je wel een tijdje in de trein naar je klant, en deze tijd kun je nuttig besteden. Je kunt alles wat je nodig hebt tegenwoordig gewoon meenemen op je laptop, dus het is niet nodig om met zware mappen rond te gaan lopen. Klap je laptop dus lekker open in de trein, en je zult dat je veel minder hoeft te doen als je terugkomt van je afspraak!
CRM-systeem
Ook een goed CRM-systeem kan je helpen om tijd te besparen. Moet je telkens weer opzoeken wat je voor een klant doet? En wat zijn contactgegevens zijn? In een goed CRM-systeem kun je al deze gegevens makkelijk in een overzicht zetten. Ook e-mailverkeer en zakelijke documenten kunnen hierin worden opgenomen. Word je gebeld door een klant? Dan heb je binnen no time alle informatie over die klant voor je neus.