Om je product of dienst goed te kunnen verkopen, zijn de juiste eigenschappen van jouw aanbod nog niet alles. Hoewel het product of de dienst misschien de behoefte van de klant wel vervult, zijn er nog veel meer zaken waar je rekening mee moet houden. Want wat is de juiste prijs, wie is je doelgroep, wat is het juiste moment om in beeld te komen en op welke manier moet het gepresenteerd worden? Dat laatste heeft alles te maken met visual merchandising, want een juiste presentatie is key. En daar gaan we hier wat dieper op in.
Presenteer op basis van het koopgedrag
Het is belangrijk om de presentatie van de producten of diensten op basis van het koopgedrag te presenteren. Zorg er dus voor dat de verschillende presentatie plekken in de winkel, producten bevatten die bij elkaar passen of misschien zelfs kunnen aanvullen. Denk bijvoorbeeld aan het verkopen van mosselen en mosselgroenten, om maar een simpel voorbeeld te noemen. Dan is de kans groter dat beide producten gekocht worden in plaats van een. Waar is iemand sowieso al naar op zoek en hoe kan jouw product of dienst daar naadloos op aansluiten?
Variatie in de presentatie
Het is belangrijk om variatie te houden in de presentatie van je aanbod. Na een tijdje is alles voor jou al wel bekend en vanzelfsprekend, maar dit mag bij je (potentiƫle) klanten natuurlijk niet gebeuren. Val je nog wel voldoende op bij jouw doelgroep? Op het moment dat er telkens een frisse nieuwe presentatie van de winkel is, is het ook leuker om deze winkel te bezoeken. Aan de andere kant moet je er rekening mee houden dat mensen het wellicht wel fijn vinden dat zij precies weten wat ze waar kunnen vinden. Maak het dus ook niet te rommelig.
Wat is er momenteel hot?
Het is voor de presentatie van de etalage belangrijk om op de hoogte te zijn van de nieuwste trends. Is bijvoorbeeld een product in jouw assortiment al enige tijd extreem hot of is er misschien een presentatie van een van jouw product de vorige avond nog op het nieuws geweest? Zorg er dan direct voor dat precies dat product overal tussenuit springt. Zowel voor langslopend publiek als voor bezoekers van de winkel.
Het juiste etalagemateriaal
Hoewel je misschien een uitstekend oog hebt voor presenteren is dat nog niet alles. Wanneer er geen juist materiaal is om de producten te presenteren dan is de presentatie nog steeds niet goed genoeg. Verdiep je dus wat voor etalagemateriaal jouw winkel nodig heeft? Met behulp van een expert op het gebied van visual merchandising kun jij dan samen de ultieme etalage samenstellen.