Met het HubSpot platform heb je alles binnen handbereik. Van CRM tot klantenservice. Dankzij HubSpot is jouw bedrijf beter vindbaar en kun je je klant nauwgezet volgen. Het doel van het platform is ook het aantrekken van relevante bezoekers. Dit doe je met gerichte content en deze geautomatiseerd te laten converteren van lead naar klant. We kunnen onmogelijk alle kenmerken hier noemen. Toch zullen we een paar bijzondere kenmerken uitlichten.
Betere online vindbaarheid met HubSpot
Als je HubSpot gebruikt, zul je al snel ontdekken dat je online vindbaarheid beter wordt. HubSpot bevat zelf namelijk SEO (Search Engine Optimization)-tools voor betere online vindbaarheid. Met HubSpot wordt je content geoptimaliseerd en automatisch gepubliceerd. Het optimaliseren van je informatie gebeurt door aanbevelingen. Op basis hiervan worden keywords toegekend, interne links vastgesteld en duidelijke header-structuren gesuggereerd. Er is geen aparte plug-in nodig. De SEO-functionaliteit van HubSpot past zich automatisch aan iedere zoekmachine update aan. Het analyseert de vindbaarheid van je website en verbetert dit op een duidelijke manier.
Calls-to-action (CTA’s) die worden opgevolgd
Als een potentiële klant dan ook op jouw website komt omdat je zo makkelijk vindbaar bent, wil je natuurlijk niet dat deze je website voortijdig verlaat. Nee, je wil dat deze prospect gehoor geeft aan een Call to Action. Je wil de prospect oproepen om via jouw website als het ware jouw bedrijf binnen te komen. Het voordeel van HubSpot is dat je jouw Call to Action’s zeer overzichtelijk kunt groeperen naar gelang de bijbehorende marketing-campagne. Per Call to Action kun je precies zien hoeveel weergaven en kliks deze oplevert.
Extra conversie met de landingspagina
Een ander bijzonder kenmerk van HubSpot is dat je er een landingspagina kunt maken die zorgt voor conversie. Het maakt niet uit met welk aanbod je de potentiële klant wil overhalen. Of het nu gaat om een bijzonder event, een whitepaper of een nieuwsbrief. De vele ingebouwde templates zijn voor conversies geoptimaliseerd. Je kunt dus alle kanten op! Ook kun je je landingspagina compleet maken met een formulier. Dit is een kenmerk dat hoort bij een goede landingspagina. Je kunt het formulier precies zo maken als je wil. Je kunt velden toevoegen en weghalen door een gebruiksvriendelijk drag en drop systeem. Ook kun je per formulier aangeven wie er een melding moet ontvangen zodra iemand het formulier invult.
Van warme lead naar klant
Het mooie van HubSpot is dat het alle acties van je lead bijhoudt en opslaat. Zo ontstaat er een duidelijk beeld van de bezoeker van je landingspagina of van de aanvrager van jouw whitepaper. Het mooie daar weer van is dat aan elk contactmoment met een bezoeker een score kan worden toegekend. Als je denkt dat de aanvraag van een whitepaper een warmer contact is dan het bekijken van een video, dan kun je dat met die score een zwaarder gewicht geven. Heeft een lead een totaalscore bereikt, dan kan deze de status krijgen van een warme lead met een grote kans om klant te worden. Dit wordt ook wel lead scoring genoemd: scoren met relevante content op het juiste moment.