Een arbodienst inschakelen: wat doet een arbodienst voor jouw bedrijf? Wat is het verschil tussen een arbodienst en bedrijfsarts? En wanneer schakel je een arbodienst/bedrijfsarts in? In dit artikel vertellen wij alles wat je moet weten over het inschakelen van een arbodienst.
Verschil tussen arbodienst en bedrijfsarts
Het grootste verschil tussen een bedrijfsarts en arbodienst is dat een arbodienst meestal breder inzetbaar is. Een arbodienst, zoals bijvoorbeeld ADXpert, biedt meestal het totaalplaatje. Een arbodienst is inzetbaar voor preventie tot begeleiding.
Een bedrijfsarts kan zich ook bezig houden met een preventief beleid, echter profiteer je bij een arbodienst van verschillende expertises en zijn er ook meer mogelijkheden.
Wat doet een arbodienst voor jouw bedrijf?
Een arbodienst inschakelen doe je voor extra ondersteuning op een aantal punten. Zo kan je een arbodienst of bedrijfsarts inzetten om preventieve maatregelen te bedenken en treffen. Wettelijk kan het ook verplicht zijn om een arbodienst of bedrijfsarts in te schakelen bij zieke werknemers. Hieronder hebben we alles wat een arbodienst of bedrijfsarts voor je bedrijf kan doen op een rij gezet.
- Analyseren van het ziekteverzuim. Een arbodienst kan een probleemanalyse met advies opstellen over het ziekteverzuim binnen het bedrijf. Bij een langdurig zieke werknemer ben je als werkgever verplicht om inzage te geven over het ziekteverzuim binnen je bedrijf.
- Zieke werknemer(s) bijstaan en begeleiden. Is werkhervatting bij een zieke werknemers niet vanzelfsprekend? Dan moet een arbodienst of bedrijfsarts advies geven over de wijze van re-integratie. Het re-integratie advies kan voor zowel binnen het bedrijf als bij een extern bedrijf zijn. Voor dit advies moet de bedrijfsarts minstens zes weken in contact zijn met de zieke werknemer.
- Melden van langdurig ziekteverzuim. Voor de zesde ziekteweek moet een bedrijfsarts vaststellen of er dreiging is van ziekteverzuim voor een langere periode. Als dit het geval is, dan zal je als werkgever ook een advies ontvangen om terugkeer van de werknemers op de werkvloer weer mogelijk te maken.
- Advisering over het plan van aanpak. Het plan van aanpak is mede door de bedrijfsarts opgesteld. De bedrijfsarts dient zowel werknemer als werkgever te adviseren over de re-integratie.
- Bijhouden van het re-integratiedossier. Dit dossier is essentieel voor de Wet Poortwachter. Een bedrijfsarts zorgt ervoor dat het re-integratiedossier wordt bijgehouden.
Wat doet een arbodienst voor jouw bedrijf?
Als bedrijf met personeel in dienst ben je verplicht om een contract hebben met een gecertificeerde bedrijfsarts of arbodienst. Je hebt de keuze uit vele diensten van de bedrijfsarts of arbodienst, maar zeker niet alles is verplicht. Wel is verplicht dat je een bedrijfsarts tot je beschikking hebt die je kan inschakelen en waar werknemers terecht kunnen bij ziekteverzuim. Op het moment dat een werknemer dreigt langdurig ziek te worden is het verplicht om een bedrijfsarts in te schakelen. De meeste werkgevers contacteren een bedrijfsarts in de zesde ziekteweek.