Steeds meer ondernemers accepteren cryptocurrencies. Zij die nog aan de zijlijn staan vragen zich af of het handig is om bedrijfsmatig ook ¨iets met cryptocurrencies¨ te doen. In dit artikel lees je wat Bitcoins voor jouw onderneming zoal kunnen betekenen.
Linkbuilding – rank hoger in Google door Bitcoins te accepteren
Er zijn ondertussen tal van online “goudengidsen” met een catalogus van winkels en bedrijven die cryptocurrencies accepteren. Als je cryptocurrencies accepteert, kun je je bedrijf hierbij aanmelden. Online marketeers weten maar al te goed dat zowel kwantiteit en kwaliteit van links naar jouw website een belangrijke factor is. Dit bepaalt mede hoe hoog je in de zoekresultaten van Google terecht komt.
Win voor je bedrijf de loyaliteit van Bitcoins fans
Deze is nauw verwant aan bovenstaand voordeel, maar toch net wat anders. Zorg voor wat media aandacht rondom het feit dat je bedrijf nu cryptovaluta accepteert. Schrijf bijvoorbeeld een persbericht of neem contact op met Bitcoin nieuwswebsites. Als zij aandacht genereren voor het feit dat jij nu cryptocurrencies accepteert, kun je de loyaliteit van een hele groep consumenten winnen.
Mensen die altcoins zoals Ethereum, Litecoin of IOTA bezitten, worden helemaal wild als er weer een bedrijf is dat hun munt accepteert. Zij zijn geneigd on dit soort bedrijven te steunen door hun producten af te nemen. Je hebt hierbij een voordeel ten opzichte van concurrenten die geen cryptovaluta accepteert.
First mover advantage
Of je het nu leuk vind of niet, de brede adoptie van cryptocurrencies komt eraan. De cryptocurrency Ripple (XRP) looft een bounty uit aan degene die Ripple als betaalmethode integreert met Woocommerce. Dit is de mateloos populaire e-commerce plug-in voor WordPress.
Daarnaast brengt Samsung in 2019 zijn eerste telefoons op de markt met een ingebouwde cryptocurrency wallet. Daarin kunnen gebruikers bijvoorbeeld de munt Enjin bewaren. Deze wordt gebruikt als betaalmethode in games. Ook Ethereum en andere munten zullen in deze ingebouwde wallet worden opgenomen. In het tweede kwartaal van 2019 gaat ook Volkswagen auto’s op de markt brengen met een ingebouwde wallet voor de cryptocurrency IOTA. Ligt de toekomst van deze grote bedrijven dus bij de Bitcoin?
En zo zijn er nog vele ontwikkelingen die erop wijzen dat cryptocurrencies naar het algemeen publiek komen. De huidige hoogte van de waarde van de Bitcoin staat hier verder los van. Lang verhaal kort: de wereld staat niet stil en je wilt als ondernemer straks niet achter de feiten aanlopen. Hoe eerder je jezelf bekend maakt met hoe je cryptocurrencies precies accepteert, hoe beter. Het blijft wel nog altijd een gebied met risico, dus wees daar voorzichtig mee.
Volatiliteit speelt nog steeds een rol
Een nadeel blijft dus wel dat cryptocurrencies nog uiterst volatiel zijn. Hou dus rekening met grote schommelingen in de Bitcoin waarde.
Dit heeft ermee te maken dat de totale hoeveelheid geld die in het crypto ecosysteem omgaat, relatief nog niet zo heel groot is. Naarmate het handelsvolume toeneemt, zal dit zich uiteindelijk ook stabiliseren. Dit brengt dus een risico met zich mee, maar ook kansen. Die volatiliteit kan zich namelijk ook in jouw voordeel manifesteren.
In elk geval kun je je voor de risico’s indekken. Dit doe je door een maximaal percentage van je bedrijfskapitaal toe te wijzen aan cryptocurrencies. Bestaat er zo’n 10% van je liquide middelen uit vreemde valuta? Dan wordt het tijd om wat om te wisselen naar euro’s. Op deze manier zorg je ervoor dat de gezondheid van je onderneming stabiel blijft. Je bent niet puur afhankelijk van welke wind er tijdelijk door de crypto markt waait.