Een belangrijke trend van de laatste jaren op het gebied van online marketing is de focus op content marketing. Content marketing betekent feitelijk niets anders dan inhoudelijke, hoogwaardige marketing. In plaats van alleen promotieboodschappen te zenden naar potentiële klanten, bied je juist informatie aan die daadwerkelijk meerwaarde heeft voor de doelgroep. Het aanbieden van waardevolle informatie zorgt ervoor dat klanten zelf in contact treden via diverse media. Informatie die door de doelgroep als waardevol wordt gezien, kan gedeeld worden via hun eigen netwerk. Geïnteresseerden vervullen zo de rol van ambassadeur ten opzichte van de organisatie en de boodschap. Dit leidt er ook toe dat de organisatie zich steeds verder profileert als een autoriteit op een bepaald vakgebied.
De focus ligt dan ook niet direct op conversie, maar juist op het bouwen van een relatie met de doelgroep. Interactiviteit is een voorwaarde voor een goede content marketing strategie. Juist door contact met de klant krijg je als organisatie goed zicht op de de vragen en behoeften van deze geïnteresseerden. Op de behoeften die bij de doelgroep leven, kan vervolgens steeds verder worden ingespeeld.
Een doordachte social media strategie en aandacht voor zoekmachine optimalisatie zijn belangrijke onderdelen van een goede content marketing strategie. Interessante content moet namelijk ook eenvoudig te vinden voor de doelgroep. Dit bereik je door artikelen en bijvoorbeeld infographics met zoekwoorden optimaal vindbaar te maken en via diverse kanalen onder de aandacht te brengen.
Content marketing is dus een uiterst waardevolle strategie voor het bevorderen van klantcontact en naamsbekendheid. Toch wordt er in veel organisaties maar mondjesmaat gebruik van gemaakt. Waarschijnlijk komt dit doordat een goede content marketing strategie opzetten en uitbouwen behoorlijk arbeidsintensief kan zijn. De betrokkenen moeten inhoudelijke kennis hebben over het product of de dienst, en moeten daarnaast ook in staat zijn het onderwerp visueel en tekstueel aantrekkelijk over het voetlicht te brengen.
Een content marketing bureau kan helpen bij het implementeren van een routine in het creëren van content marketing. Vaak is er intern veel kennis aanwezig die interessant is voor potentiële klanten. Een content marketing bureau faciliteert het ontsluiten van deze interne kennis en adviseert bij een aantrekkelijke presentatie van de boodschap. Zo wordt het mogelijk om de expertise die in de organisatie aanwezig is, te vertalen naar effectieve content.