Je hebt na jarenlang onderzoek een een nieuw product gevonden dat de wereld van de laboratoriums op z’n kop gaat zetten. Maar, hoe breng je een nieuw product op de markt? In dit artikel doorlopen we de stappen die je moet zetten om het allemaal mogelijk te maken.
Ga op onderzoek uit.
Er zijn helaas meer mensen die tegelijkertijd op onderzoek uit zijn gegaan als jij. Iedereen kent het voorbeeld van Alexander Graham Bell en Antonio Meucci die praktisch op hetzelfde moment hun patent voor de uitvinding van de telefoon indienden. In een wereld die zichzelf steeds sneller ontwikkelt is het belangrijk op de hoogte te blijven van nieuwe uitvindingen. Zo was de multichannel potentiostat een aantal jaar geleden nog revolutionair, tegenwoordig is het gemeengoed in veel laboratoria.
De ontwerpfase
Als je je onderzoek hebt afgerond kan je beginnen aan de ontwerpfase. Hoe gaat het er precies uitzien? Zijn er nog bijzonderheden? En nog veel belangrijker, hoe gaat de engineering van het product eruit komen te zien? Over elk minuscuul klein onderdeeltje moet je goed nadenken!
De productie
Nadat je alles goed hebt overdacht en je uiteindelijk een duidelijk ontwerp hebt voor je baanbrekende product, moet het ook nog geproduceerd kunnen worden. En het moet op zo’n manier geproduceerd kunnen worden dat de assemblage van het product op een logische en efficiënte manier gebeurd. Deze fase is vaak het moeilijkste, omdat je misschien omwille van de efficiëntie aanpassingen aan je product zal moeten maken.
De verkoop
Dit is misschien wel de spannendste fase van het hele proces. Je bent er natuurlijk zelf van overtuigd dat jouw uitvinding een nuttige toevoeging is voor de wereld. Maar zien potentiële kopers dat ook zo? Belangrijk is om van te voren goed in kaart te brengen wie jouw mogelijke kopers zijn. Nog veel belangrijker is om na de verkoop feedback in te winnen. Hoe ervaren de gebruikers het product en zijn er misschien verbeteringen mogelijk om het product nog beter maken! Onthou dat er niet zoiets bestaat als negatieve feedback!
Het is helaas nooit af.
Jouw product is nooit af. Nu je alle stappen hebt doorlopen en een succesvol product op de markt hebt gebracht is het tijd voor finetuning van alle processen. Waar kan het nog beter, sneller, goedkoper? Blijf continu de ontwikkeling van de markt in de gaten houden om koploper te blijven in jouw vakgebied!