Voor veel ondernemers is het lastig om te concurreren met de grote landelijke spelers van de branche. De focus van deze kleine ondernemingen liggen dan ook vaak op het lokale gedeelte. Maar is lokaal adverteren echt goedkoper? Wij geven je 3 manieren om lokaal te adverteren zonder al te hoge kosten.
1. Lokale partnerschappen
Vaak zie je dat lokale bedrijven samenwerkingen hebben met andere lokale spelers. Dit gaat vaak met een gesloten beurs onder het mom van “voor wat, hoort wat”. Als kleine speler met een minimaal marketingbudget is dit een slimme manier om toch zichtbaar te zijn in de regio. Dit kan op verschillende manieren. Zo kun je bijvoorbeeld brochures drukken die je bij de lokale sportzaak neerlegt op de balie, maar ook kun je bepaalde kortingsacties opzetten. Als je een x bedrag uitgeeft bij winkel A, krijg je bij jouw bedrijf korting. Zeker lokaal heb je te maken met een extra gunfactor, dus krijg je zonder een grote investering toch klanten uit de regio.
2. Lokaal nieuws
In veel kleinere plaatsen is het lokale nieuws minstens zo groot als de nationale nieuwszenders. Vaak kun je hier als lokale ondernemer ook in adverteren, tegen een lager tarief dan landelijke nieuwsbladen of nieuwssites. Bovendien geldt hier ook dat de gunfactor aanwezig is. Bovendien heeft het adverteren op een lokale nieuwssite ook nog eens waarde voor jouw online zichtbaarheid. Door middel van een link die naar jouw website verwijst neemt de waarde van jouw site toe én kunnen mensen direct doorklikken.
3. Lokaal adverteren op social
Lokaal adverteren betekent zeker niet dat je het alleen van de lokale nieuwsbladen en samenwerkingen moet hebben. Ook via de “reguliere” advertentiekanalen kun je lokaal adverteren. Denk hierbij aan advertenties op social media. Deze kun je dusdanig instellen dat ze alleen vertoond worden aan mensen die binnen een bepaalde straal van jouw bedrijf wonen of browsen. Dit zorgt niet alleen voor een zeer specifieke targeting, maar ook nog eens voor lagere kosten, want de kans dat je te maken hebt met concurrenten die dezelfde targetingopties gebruiken is klein. Bovendien hoef je niet bang te zijn dat je meer uitgeeft dan je hebt gebudgetteerd, want je stelt eenvoudig een maximaal dag/week/maand budget in. Als dit op is wordt je simpelweg niet meer vertoond en heb je ook geen extra kosten.