Een interactieve video is een video waarbij de kijker betrokken wordt. Het is niet letterlijk interactief, er is geen echte wisselwerking tussen kijker en video. Maar een interactieve video heeft bijvoorbeeld een punt waarop een keuze gemaakt moet worden. Dit kan zijn voor meer verdieping over onderwerp A of B in een instructievideo, maar een kijker kan ook gevraagd worden iets in te vullen in een interactieve video. Een keuzemoment in een interactieve video kan ook zijn welke kant de hoofdpersoon van de video nu op moet bij een kruispunt of iets dergelijks. Dat bepaal je geheel zelf. Het is ook mogelijk meerdere keuzemomenten of keuzeopties in te bouwen.
Software
Hoe meer opties, hoe ingewikkelder het maken van zo’n interactieve video wordt. Software maakt het in ieder geval gemakkelijker. Er zijn gratis platforms waar je gebruik van kunt maken om je eigen interactieve video in elkaar te zetten. Maar betaalde software biedt vaak meer opties en mogelijkheden. Veel daarvan kun je ook gratis uitproberen, hoewel de opties dan doorgaans alsnog beperkt zijn. Hoe dan ook is het handig om software te gebruiken om het jezelf gemakkelijker te maken.
Tip: Make interactive video?
Tools
Bij het maken van een interactieve video zijn er twee tools in de basis. Je kunt ze allebei in je video gebruiken of er één van kiezen, dat blijft geheel jouw keuze. Om een keuzemoment in te bouwen gebruik je branching. Branching betekent wel dat je elk mogelijk scenario moet uitspelen of animeren. Als je dus meerdere keuzemomenten inbouwt met twee opties, betekent dat dat je ook meer dan twee scenario’s moet maken in je video.
Daarom is branching wat ingewikkelder dan overlays, een andere basistool. Overlays kun je ook toepassen op een bestaande video, dat is met branching theoretisch ook mogelijk, maar zal niet zo netjes uitpakken omdat je je tweede verhaallijn later toevoegt. Overlays zijn bijvoorbeeld formulieren, polls of vragen die over de video in een laag worden geplaatst. Daarmee vraag je actieve betrokkenheid van de kijker op een andere manier dan met branching.
Lees hier meer interessante artikelen over marketing en strategie.