Bij het verkopen van je bedrijf komt het een en ander kijken. Je moet een geschikte koper zoeken, je moet je bedrijf goed overdragen maar het belangrijkste is misschien wel dat je je bedrijfswaarde moet (laten) vaststellen. Als je namelijk een te hoog bedrag voor je bedrijf vraagt, zal dat potentiële kopers afschrikken. Als je daarentegen een te laag bedrag vraagt, schiet je jezelf in de voet doordat je te weinig geld krijgt. In dit artikel vertellen we je hoe je het beste je bedrijfswaarde kunt bepalen, lees dus snel verder.
De waarde van je bedrijf bepalen: een checklist
Je kunt zelf je bedrijfswaarde bepalen als je je aan een checklist houdt die gebruikelijk is in dit soort gevallen. Het is overigens aan te raden om een professioneel bureau in te huren om je bedrijfswaarde te laten bepalen. Een professioneel bureau heeft veel ervaring met deze procedures en die heb je zelf (waarschijnlijk) niet. Ook een professional zal gebruik maken van een checklist. De checklist bevat de volgende punten:
- Financiële overzichten van je bedrijf
- Analyse van de markt
- Interne analyse van je bedrijf
- De opties die je producten of diensten bieden
- Een SWOT-analyse (strenghts, weaknesses, opportunities, threaths), ofwel een sterkte-zwakteanalyse
Wat houdt het precies in?
In principe moet je bij het bepalen van de waarde van je bedrijf vooral uitgaan van hoe je bedrijf heeft gepresteerd in het verleden, hoe het nu presteert en wat de verwachtingen voor de toekomst zijn. Je moet daarbij uiteraard naar de cijfers kijken, ook naar de cijfers van een prognose. Waar je ook naar moet kijken is wat jouw bedrijf onderscheidt van concurrerende bedrijven. Wat maakt jouw bedrijf uniek? Al deze zaken moet je meewegen bij het vaststellen van de waarde van je bedrijf.
Twee verschillende methodes
Van oudsher zijn er in principe twee manieren om je bedrijfswaarde te bepalen. De eerste manier is te kijken naar wat het bedrijf in het verleden heeft gepresteerd. De tweede manier is om te kijken naar wat het bedrijf in de toekomst gaat presteren. De laatste jaren is echter een mix van beide opties in opkomst. Dat is ook de manier die we in dit artikel hebben besproken. Door zowel naar het verleden als de toekomst te kijken krijg je een veel reëler bedrag dan wanneer je slechts naar een van beide kijkt. Dat is dus de beste manier om je bedrijfswaarde vast te stellen op het moment dat jij je bedrijf wilt gaan verkopen.