Heb jij het beste idee van Nederland? Is er iets dat jij in het dagelijks leven mist of waar je in je omgeving veel over hoort? Wellicht is jouw product dan wel echt een uitvinding en kun je er niet vroeg genoeg mee beginnen. Vandaag de dag is het steeds lastiger een unieke oplossing ergens voor te bedenken, omdat er al zo veel is. Mocht jij toch echt hét idee van de eeuw hebben, helpen we je met dit artikel op weg. Want hoe breng je een nieuw product op de markt?
Een uniek nieuw product
Wanneer je een idee hebt, is het belangrijk na te gaan of het product dat jij in gedachten hebt ook wel echt uniek is. Bestaat het wellicht niet al of is er niet iets soortgelijks? Probeer dit zo snel mogelijk na te gaan. Het zou zonde zijn als je meer tijd steeds in jouw idee en het achteraf helemaal niet nodig bleek te zijn.
Jouw product
Wanneer het product inderdaad uniek is en redelijk van de grond komt, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat het daadwerkelijk JOUW product is. Dit doe je door patent aan te vragen. Zo komt jouw “uitvinding” ook echt op jouw naam te staan. Het zou zonde zijn als je hard aan iets hebt gewerkt en volgens de papieren ineens andermans product blijkt te zijn.
Het idee
Een nieuw product begint met een idee. Dat idee zit in je hoofd. Schrijf, teken, kladder, kleur en typ het uit. Zorg ervoor dat er zo veel mogelijk op papier komt te staan. Hoe zou het eruit moeten zien, welke oplossingen biedt het, voor welke doelgroepen is het een oplossing, etc. Zorg ervoor dat er meer wordt dan een idee. Dat doe je alleen maar door het uit je hoofd te halen en op papier te zetten. Wanneer je het op die manier voor je ziet, is het gemakkelijker ruimte in je hoofd te maken voor uitbreiding en verdere oplossingen en ideeën.
De ontwikkeling
De ontwikkeling van een product kan voor veel mensen het lastigste zijn. Want de kans is groot, dat je helemaal niet zo technisch bent. Dat is geen probleem. Er zijn namelijk genoeg mensen die dat wél zijn. Zeker wanneer het om industriële systemen gaat, moet het technisch wel echt in orde zijn. Je kunt de productieontwikkeling, engineering of assemblage altijd uitbesteden. Sterker nog, waarschijnlijk is het nog aan te raden ook.
Marketing en verkoopkanalen
Wanneer je een nieuw product hebt, moet je het natuurlijk op de markt gaan brengen. Je wilt het tenslotte aanbieden en er geld mee verdienen. Hoe ga je de marketing inzetten? Waarschijnlijk heb je voor jezelf haarscherp wie jouw doelgroep is en welk probleem je van hen gaat oplossen, maar hoe ga je ze daarvan overtuigen?
Daarnaast moet je bedenken via welke kanalen je jouw doelgroep gaat bereiken. De mogelijkheden van het internet zijn groots, maar waar is jouw doelgroep dan precies te vinden? Of ga je het in fysieke winkels aanbieden? Denk goed na over waar jouw doelgroep te vinden is. Twijfel je tussen offline en online marketing? Probeer het allebei eens. Voordeel van online is dat alles te meten is.
Wanneer je deze punten volgt én goed uitvoert, is het succes van jouw nieuwe product dichterbij dan je denkt.