Online adverteren of bannering is waarschijnlijk de grootste revolutie die in de afgelopen vijftig jaar in de reclamewereld heeft plaatsgevonden. Van het prille begin meer dan twintig jaar geleden is bannering uitgegroeid tot een volwaardig medium met veel nieuwe mogelijkheden voor adverteerders. Om te kunnen profiteren van de continue ontwikkeling van banners, is het belangrijk dat je een partij hebt die weet hoe en waar je jouw doelgroep het beste met banners kunt aanspreken.
Het prille begin van online bannering
Al in 1994 werd de eerste online advertentie op de website hotwired.com geplaatst. Bijna de helft van alle bezoekers die deze banner voor communicatiegigant AT&T zagen, waren zo nieuwsgierig dat ze erop klikten. Daarmee was een revolutie in advertentieland in gang gezet. Inmiddels zijn banners niet meer weg te denken uit de toolkit van de moderne adverteerder. Sterker nog: vrijwel iedere marketeer of product owner weet inmiddels wat een Billboard, Skyscraper, en Rectangle is. De ontwikkeling van online banners gaat met zijn tijd mee, want tegenwoordig is er steeds meer mogelijk met mobile bannering, het adverteren op mobiele apparaten als smartphones en tablets.
Vier belangrijke voordelen van online banners
Ten opzichte van andere mediumtypen hebben online banners veel voordelen:
- Goedkoper: banners zijn veel goedkoper dan bijvoorbeeld een radiocommercial, tv-reclame of een advertentie in een dagblad of lokale krant. Het laten maken van een banner bij een goed bureau kost weinig geld en ook het adverteren zelf met banners is veel goedkoper dan een halve minuut zendtijd of een 1/1 pagina.
- Gerichter: je kunt uitstekend bepalen wie je online banner zien. Doordat websites en social media als Facebook veel achtergrondgegevens over hun bezoekers hebben, kun je je banner gerichter aan de juiste bezoekers tonen. Dat scheelt een hoop ‘waste’, die je wel hebt bij andere media.
- Geen wear-out: bij andere mediumtypen kun je niet bepalen hoe vaak iemand met dezelfde boodschap wordt geconfronteerd. Met banners wel. Op basis van bijvoorbeeld cookies, een uniek profiel of IP-nummer wordt je banner niet vaker getoond dan strikt noodzakelijk. Zo voorkom je dat de kracht van je boodschap afneemt.
- Gemeten is weten: nog een groot voordeel van een online banner is dat je precies weet hoe effectief deze is. Er wordt namelijk gemeten hoeveel bezoekers doorklikken naar jouw site of product. Bij andere media kun je er alleen maar via duur marktonderzoek bij benadering achter komen hoe effectief je dure advertentie is geweest.
Creativiteit belangrijk bij banners
Een goede banner maak je echter niet zomaar. De tijd dat een “platte” banner genoeg deed om mensen erop te laten klikken ligt al ver achter ons. Inmiddels krijgen bezoekers van social media en websites zoveel banners te zien, dat er meer nodig is. Creativiteit, kennis van de nieuwste technieken en inlevingsvermogen in de doelgroep zijn daarom van essentieel belang om een effectieve banner te kunnen maken. Daarvoor heb je een partij nodig die begrijpt wat jij aan je doelgroep wilt overbrengen en waar je doelgroep zich bevindt. Wil je dat ook? Neem dan contact op met de echte specialisten op het gebied van online banners.