Heb je altijd al met een creatief idee gezeten waar andere mensen misschien ook wel wat aan hebben? Denk je dat je een goed idee hebt voor het ontwerpen van een nieuw product maar durf je het niet aan om er veel tijd in te steken, omdat je niet weet wat het grote publiek ervan zal vinden? Je kan toch je kans wagen!
Het idee
Als je je eigen product wilt ontwikkelen, moet je eerst een idee hebben. Dat idee kan je al jaren hebben, maar kun je ook recent bedacht hebben. Wellicht iets wat je altijd al een gemis vond, of iets waar je zelf tegen aan bent gelopen. Figuurlijk ;).
Check eerst of er een markt of een publiek voor je idee is. Dit kan je doen door op zoek te gaan in tijdschriften, op het internet of in winkels. Of je kan een enquête maken om te weten te komen of mensen jouw product of idee als iets nuttigs zouden kunnen ervaren. Wanneer je je idee goed voor ogen hebt, zorg er dan voor dat niemand het meer kan afpakken: laat er een patent op zetten.
De uitvoering van je eigen product
Wat het idee ook is, je moet er goed over nadenken. Een idee is leuk, maar hoe breng je het in de praktijk? Als het om daadwerkelijke producten gaat, moet het natuurlijk kwalitatief goed in orde zijn. Zo kun je het ontwerp wellicht zelf nog goed schetsen, maar zal een echte ontwerper het in de details uit moeten werken. Net als het ontwikkelen van een prototype. Kwaliteit voorop, dus verdiep je ook in goede bevestigingstechnieken. Een idee om dit uit te besteden, is Batenburg Bevestigingstechniek.
Professional
Als je nog niet uit een bestaand bedrijf werkt, richt je hiermee eigenlijk direct je eigen bedrijf op. Of je nu vanuit huis werkt of niet, je hebt iets ontwikkeld en dat wil je op de markt brengen. Dit begint als iets kleins, maar als je idee zo waardevol blijkt te zijn zou het goed kunnen dat je bedrijf in een korte tijd enorm kan groeien. Het is belangrijk om een boekhouder in te schakelen, al vanaf het begin. Deze persoon helpt je met het maken en bijhouden van financiële berekeningen.
Prototype en verkoop
Breng je idee uit tot een ding. Giet het in de vorm die jij wilt. Vanaf dan wordt het mogelijk om je product verder te laten produceren. Als dat gebeurd is, kan je product verkocht worden. Je product, kan in de winkelschappen door je nieuwe klanten teruggevonden worden.
Conclusie
Het ontwikkelen van een nieuw idee kan een beangstigend iets zijn, maar laat je informeren en dan zal je zien dat er heel veel mogelijk is. Wie weet groeit jouw idee wel uit tot een wereldidee! Denk dan natuurlijk wel nog even aan de marketing ervan. Maar ga ervoor! Niet geschoten, is altijd mis.