Door de grote activiteit en beweeglijkheid die plaatsvindt rondom een laadperron, zit een ongeluk in een klein hoekje. Er zijn chauffeurs die snel willen laden- of lossen en er zijn medewerkers die de goederen moeten verplaatsen vanuit de vrachtwagen naar het distributiecentrum of andersom. Zo is er continu bedrijvigheid aanwezig op een laadperron en zeker tijdens winterse of natte omstandigheden is een ongelukje zo veroorzaakt. Een medewerker glijdt uit, een chauffeur rijdt te vroeg weg, waardoor er een palletwagen kapot is gevallen en ga zo maar door. Hieronder geven wij enkele tips om de drie grootste gevaren van een laadperron te voorkomen.
Hoogteverschil tussen vrachtwagen en laadperron
Door hoogteverschil tussen vrachtwagen en laadperron kunnen medewerkers klem komen te zitten, vallen of uitglijden. Om dit risico te verkleinen kun je ervoor kiezen om dock levellers of dock shelters aan te schaffen. Een dock leveller verkleint de afstand tussen het voertuig en het laadperron door middel van een verlengd stuk laadperron of stalen plaat. Een dock shelter is een doek welke vaak is gefabriceerd van dik PVC welke de kieren van de bovenkant en zijkant van het laadperron afsluiten, waardoor het laadperron tijdens natte weersomstandigheden droog blijft, je medewerkers veilig en beschut de goederen kunnen uitladen en de goederen ook droog verder kunnen vervoeren.
Veilig laden en lossen met de juiste oplossingen
Veiligheid op het laadperron is voor veel bedrijven een van de absolute prioriteiten. Om deze reden ontwerpt Loading Systems betrouwbare en effectieve oplossingen om het laadperron veiliger te maken. Van veiligheidssystemen tot hydraulische vrachtwagen blokkeringssysteem.
Menselijke fouten
Uiteraard zijn we allemaal mens en een mens maakt nu eenmaal fouten. Het wordt pas vervelend als fouten zorgen voor een ongeluk of verminderde veiligheid op de werkvloer. Een medewerker die de deur te vroeg of te laat opent, een vrachtwagenchauffeur die te ver doorrijdt terwijl er al een medewerker bezig was met laden en bekneld raakt, een chauffeur die te vroeg weg rijdt, een medewerker met heftruck die door het te vroeg wegrijden van een chauffeur klem komt te zitten tussen het laadperron en de heftruck en ga zo maar door. Menselijke fouten zijn niet te voorkomen, maar wel kun je de kans hierop verkleinen door duidelijke waarschuwingsborden met symbolen en in diverse talen te plaatsen. Ook moet voor elke medewerker duidelijk zijn wat de (veiligheid)procedures tijdens het laden- en lossen zijn en hoe deze nageleefd dienen te worden.
Wil je meer van dit soort blogs lezen klik dan hier.