Anno 2018 is het eigenlijk voor geen enkel bedrijf meer toelaatbaar om niet actief te zijn op het internet. Of je nu uitsluitend online werkt of eigenaar bent van de plaatselijke bakker, online is voor iedereen een belangrijk kanaal. In bijna geen enkel ander land is men relatief meer bezig met het Googelen van informatie voor vrijwel alle doeleinden. Mensen zoeken op waar ze het lekkerste broodje kunnen halen, wanneer de winkels opengaan en ook wat het menu van een restaurant is, inclusief recensies uiteraard. Met zoekmachine optimalisatie, oftewel SEO, zorg je ervoor dat je op een duurzame manier goed vindbaar bent online. Wij geven je vijf tips om beter te scoren in de resultaten van Google.
Genoeg tekst op je pagina’s
Om goed te kunnen scoren op een zoekterm die betrekking heeft op jouw bedrijf, moet je op je website pagina’s hebben die hierover gaan. Google kijkt naar de inhoud van je website om het onderwerp te bepalen.
Wil je scoren op de zoekterm ‘hondenvoer kopen’, dan moet je pagina’s hebben die hierover gaan en deze termen gebruiken. Zorg ervoor dat je genoeg tekst hebt: minimaal 300 woorden, maar het liefst ruim 700 woorden. Belangrijk hierbij is dat de teksten inhoud blijven hebben en geen simpele opvulteksten worden.
Links naar je website
Zoekmachine optimalisatie betekent ook linkjes bouwen. Zorg ervoor dat andere, relevante websites links plaatsen naar je website. Verkoop je hondenvoer, zorg er dan voor dat websites rond honden en huisdieren in het algemeen een linkje naar je website plaatsen.
Voor de linktekst laat je de website simpelweg je bedrijfsnaam, merknaam of websitenaam gebruiken. Incidenteel kun je ook de zoekterm gebruiken waar je op wilt scoren, bijvoorbeeld ‘hondenvoer kopen’. Wees hier echter voorzichtig mee, want Google kan hier streng op letten, lees daarvoor ook deze blog.
Tussenkopjes
Gebruik veel tussenkopjes in je teksten. Dat zorgt er niet alleen voor dat de bezoeker overzicht heeft, ook helpt het Google te bepalen waar je pagina overgaat, wat weer helpt met je positie in de zoekresultaten. Gebruik altijd beschrijvende tussenkopjes die relevant zijn voor het onderwerp van je pagina.
Snelle website
Hoe sneller de website is, hoe beter. Het is prettig voor de gebruiker, die vaak een korte aandachtspanne heeft, maar ook belangrijke voor je SEO-werkzaamheden. Een snelle website wordt beter beoordeeld door Google dan een trage website. Je kunt de snelheid van je website objectief meten met de PageSpeed-meter van Google.
Schrijf blogs
Google houdt ervan wanneer een website regelmatig een update krijgt. Ook vernieuwende content draagt bij aan zoekmachine optimalisatie. Je kunt dit doen door regelmatig een blog te schrijven over een onderwerp in jouw vakgebied. Schrijf het liefst wekelijks een weblog. Niet alleen vindt Google deze regelmatige nieuwe content prettig, ook kan het bezoekers aantrekken die opzoek zijn naar informatie en misschien blijven hangen om een aankoop te doen.
Zoekmachine optimalisatie
Al deze zaken dragen bij aan zoekmachine optimalisatie. Vandaag de dag zou iedereen bedrijf er aan moeten doen, want het kan ieder bedrijf verder helpen! Natuurlijk is het mogelijk om het zelf aan te pakken, maar ook kun je het uitbesteden aan een SEO-specialist.